Artikelkatalog – En svenska artikelkatalog på för artiklar En svensk artikelkatalog där du kan finna en mängd intressanta artiklar. Bra sätt att sökmotoroptimera sin webbplats!

Artikelkatalog


Välkommen till Artikelkatalogen - svepc.se. Här hittar du artiklar i många olika kategorier och är du artikelskribent eller siteägare som har artiklar att dela med dig av är du välkommen att registrera dig som skribent. Varje artikel skall bestå av minst 250 ord och får max innehålla tre djuplänkar till din egna site eller annan källa du använt dig av. Jobbar du med sökmotoroptimering för e-handel och skall skriva en köksguide eller annan SEO är artikelkataloger ett sätt att skaffa inlänkar och denna artikelkatalog är ett bra sätt där vi välkomnar artiklar med många olika inriktningar bara dom håller en hög kvalitet. Tänk också på att länka in till din artikel här, på så sätt får din artikel mer styrka i sina länkar.

Senast införda artiklel

    Hitta rätt styrketräningsprogram

    Det finns många olika sätt att bygga styrka och muskler för den som är intresserad av detta. I regel är det lättare för nybörjare att förbättra styrkan medan den träningsvane kan behöva fundera igenom sitt träningsupplägg lite mer för att fortsätta få bra utveckling i sin träning.

    Det finns idag ett flertal olika varianter på styrketräningsprogram både för nybörjare och för de som är mer erfarna. Vissa av dessa program är enkla medan andra har mer avancerade upplägg med styändiga förändringar i träningen. Till exempel så finns det program som periodiserar träningen, dvs varvar perioder med tyngre vikter med perioder med lättare vikter eller hög träningsvolym varvat med lägre träningsvolym.

    Det finns ett flertal färdiga styrketräningsprogram som har utvecklats av erfarna människor inom träningsbranchen. De mest beprövade och populära styrkeprogrammen har funnits i många år och haft flera tusentals utövare. Att dessa program fortfarande finns kvar och lyfts fram är i regel tillräckligt med bevis för att de som följt programmen fått bra utveckling i sin träning.

    Bland de mest populära styrketräningsprogrammen för nybörjare finns till exempel Starting Strenght som utformats av den rutinerade styrkecoachen Mark Rippetoe. Programmet bygger på de stora basövningarna och innehåller tre träningspass i veckan. Ett annat program som också är väldigt populärt (och väldigt likt Starting Strenght) är StrongLifts som också funnits länge. Även detta program bygger på basövningarna med tre träningspass i veckan. Ett tredje nybörjarprogram som verkar vara populärt framförallt i USA heter Greyskull LP och är skapat av styrkecoachen John Sheaffer. Enligt honom ska den som följer hans principer bli starkare och samtidigt öka muskelmassa. Greyskull består av ett basprogram med tre träningspass i veckan som går att utöka med fler övningar beroende på vilka behov den tränande har.

    För de mer erfarna finns det en uppsjö av olika färdiga styrketräningsprogram att ta sig an. Bland de populäraste uppläggen finns till exempel Madcow 5×5 som är ett helkroppsprogram ursprungligen avsett för football-spelare. Under tre träningspass i veckan ska träningsvolym och intensitet varieras och därmed ska motståndet kunna ökas vecka för vecka. Ett annat populärt upplägg är Texas Method som Mark Rippetoe ofta förespråkar för den som tränat ett tag. Här sker inte ökningarna av motstånd för varje pass likt i nybörjarprogrammen, utan här ska den tränande försöka sätta olika varianter av personliga rekord en gång i veckan. Även Jim Wendlers 5/3/1 är ett populärt träningsupplägg som utformats av den före detta styrkelyftaren med samma namn. Enligt Wendlers 5/3/1 ska träningen utföras fyra gånger i veckan i fyra veckors träningscykler med stegrande vikter.

    Den som framförallt är intresserad av att bygga storlek på muskler i första hand, det vill säga så kallad hypertrofi, kanske bör snegla på det beryktade östtyska träningsupplägget som kallas för German Volume Training. Programmet bygger på träning med hög volym och ett fåtal övningar där träning sker tre dagar under femdagarscykler. Här gäller det att ha ett starkt psyke eftersom träningen ska ske med tio set och tio repetitioner för varje övning.